رواية نص وش بقلم الكاتبة دينا مختار
أنا مش قادرة أحبني أصلا ،كل محاوالتي في إني أحب نفسي أو حتى أتقبلها فشلت ،كل محاوالتي
إني أحس إن ليا قيمة في الدنيا إتبخرت وبتتبخر مع كل موقف بمر بيه ،بس هم السبب مش أنا .....
هم السبب.
إلى المتنمرين في كل بقاع الدنيا :عمرك ما هاتطلع فوق لمجرد إنك هاتخلي حد تاني يكون تحت .
بلش تشاور علي اللي طول الوقت الناس بتحاول تداريه
إلى الذين وجه ت إليهم الكلمات اللذعه ،ولم تكن لديهم ملكة الرد :إقتناعك بنفسك هو أكبر رد على أيإنتقاد منهمأعلم أن الصمت هو وسيلة التعبير عن الحزن والسعادة ،القبول والرفض ،الممنوعات والمرغوبات ،إالأن الصمت في هذه الحاله لن يؤدي بك إال إلى مزيد من اآلالم :فاصرخ
في مكان هادي جدًا
أمير قاعد في أوضته اللي مفيهاش اي حاجه غير السرير والدوالب والكومودينو ،حتى الشباك ممنوع يتفتحوالباب بيتقفل عليه من برة كمان ،آه ما هو عنده حمام في األوضة هايعوز إيه من الدنيا تاني .
ب ـيقوم يجيب النوت اللي بيكتب فيها ،وبيكتشف إنها متغيره ودي نوته جديدة مش مكتوب فيها أي حاجه ،بيحاول يفكر مين اللي إتج أر وفتح النوت بتاعته أل وكمان غيرها وحط له مكانها نوت فاضى لكن لألسف
ماوصلش وال هايوصل للي عمل كدا ،إختصر على نفسه ومافكرش كتير وقرر إنه هايفتحها وهايكتب فيها بدلبتاعته اللي إتبدلت .
فتح على أول صفحة ولسه بيمسك القلم عشان يكتب
لفت نظره كلمة مكتوبة في آخر سطر من الصفحة والكلمة دي مكانتش غير ( بحبك يا أميري )
في مكان تاني أشبه بقصور الفراعنة ،بتنزل بنت من على السلم الداخلي للبيت وبتقابل باباها اللي نازل فينفس الوقت .ملك ( بحب ) :صباح الخير يا بابا
مهدي :صباح النور يا قلب بابا ،يالل تعالي إفطري معايا
ملك :أل مش هالحق عندي محاضرة ومتأخرة جدا
مهدي :ماشي حبيبتي إبقي طمنيني عليكي وخلصي محاضرات وتعالي على طول
ملك :طب بابا بعد إذنك أنا عايزه أعدي على أمير بعد المحاضرة أتطمن عليه
مهدي :ماتروحيلهوش لوحدك إبقي إتصلي بيا وأنا آجي معاكي
9 دينا نص وش
مهدي ( بزهق ) :إعملي اللي تعمليه
ملك :شك ار يا بابا ربنا ما يحرمنا منك أبدا يارب
وباسته على خده وراحت ناحية الباب ونزلت فعلا .
------
في كلية اآلداب جامعة القاهرة
ملك قاعدة مع أصحابها حور ورقية
حور :بس هانعمل إيه في مشروع التخرج يا ملك
ملك :هو محدش قاعد غيري مثلا ،هاعمل اللي هاتعملوه إنتو اإلتنين
رقية :عادي يا بنتي إنتو مكبرين الموضوع ليه هانروح المستشفى ونعمل مشروعنا على أي حالة منالحاالت ،الموضوع ممتع جدا
ملك :طب تفتكري نروح فين يا روكا
رقية :أعتقد مستشفى العباسية كويسة وفيها حاالت كتير نقدر نختار لكل واحده فينا حاله نشتغل عليها
حور ( بخضة ) :أل المستشفى دي أل
ملك ( باستغراب ) :ليه يا بنتي دا أنا حتى أمير اخويا فيها وأهو أبقى أتطمن عليه كل ما نروح
حور ( بدموع ) :قلت المستشفى دي أل ،عايزين تروحوا روحوا إنتو ،وقامت تمشي بسرعه
رقية وملك ( باستغراب ) :مالها دي
------
على كورنيش النيل
حور بتتمشى لوحدها وبتعيط لما بتفتكر حياتها من حوالي 9سنين
فالش باك
حور بتصرخ جامد وبتقول للدكتور خرجني من هنا أنا مش مجنونه إنتوا اللي إتجننتوا لما صدقتوهم وكدبتوني،خرجوني من هنا أنا مش دا مكاني
وبتفضل تصرخ لحد ما الدكتور بيديلها حقنة منوم وبتنام
وبتفوق حور من تفكيرها على صوت حد بيقولها :إنتي كويسة يا حور
حور :آه يا عم محمد أتطمن أنا كويسة ماتقلقش
عم محمد :مش باين عليكي خالص وشك دبلن وأصفر زي اللمونة إيه اللي عامل كدا فيكي يا بنتي
حور ( بتهتهة ) :مش عارفة أناااا -أنا كويسة كويسة
ومشيت بسرعه من قدامه وهي بتعيط
------
عند أمير
فضل ماسك النوت وباصص فيها قوي وبيكلم نفسه بصوت عالي ،بتحبيني وأميرك وأخدتي النوت بتاعي ،إنتي مين وتعرفي عني إيه عشان تحبيني ،إنتي بتكدبي .
ومسك الورقة اللي مكتوب فيها وقطعها وقرر إنه هيكتب في الصفحة اللي بعدها
ولكن المفاجأة إن كل صفحات النوت كان مكتوب فيها نفس الجملة في نفس السطر من كل صفحة .
إتنهد أمير باستغراب وهو بيقول لنفسه :تحبني وال ماتحبنيش بقي هي حرة ،مفيش حل قدامي غير إنيأكتب في النوت دا ألني ماقدرش ماكتبش ،هاكتب ،لكن هاكتب إيه ؟
مسك أمير فعل القلم عشان يكتب اللي هو حاسس بيه زي ما بيعمل دايما لكن لقى نفسه بيكتب في السطراللي قبل األخير من الصفحة ،وأنا بحبك يا ...
يا إيـ ـه ،بتحب مين ،إنت عارف تحب نفسك عشان تحب حد
دينا نص وش
قطع أمير الصفحه دي كمان ومسك القلم عشان يكتب اللي حاسه ويرتاح من كل الوجع اللي مبيعرفشيخرجه غير على هيئة كلم مكتوب
أنا نفسي أخرج من هنا ،ماليش ذنب في كل الي حصل ،أنا كنت قاصد خير ،أنا مش عايز كدا ،أنا تعبت ،أنا بكرههم ،هم كرهوني في نفسي ،هم وجعوني ورموني ،أنا بحبها ،ال مبحبهاش ،أنا مش عارف .
وبعد ما كتب الكلم دا قفل النوت وضلم النور وقرر يغمض عنيه يمكن يقدر ينام .
------
في مستشفى العباسية لألمراض النفسية
بتقف ملك عند األوضة اللي موجود فيها الدكتور المسؤول عن حالة أمير وبتخبط على الباب
سيف :إدخل
بتدخل ملك وبتقول للدكتور ( بإبتسامه مالية وشها ) :دكتور سيف أخبارك إيه ؟
سيف :الحمد لله يا آنسة ،طبعا عايزة تسألي عن أمير صح ؟
ملك :آه آه طبعا عن أمير ،هـ ـو كويس
سيف :مفيش أي تغيير خالص في حالته ،من يوم ما جه المستشفى وهو زي ما هو كدا ، 4سنين وأنا بحاول معاه ومفيش أي فايدة ،أنا مش هاقدر أعالجه أبدا غير لو قرر يتكلم ،
وهو مبيتكلمش وال بيحكي أبدا ،وماجالهوش زيارات خالص وال حد بيسأل عنه من يوم ما جه غير حضرتكبتيجي تسألي عليه وتمشي من غير حتى ما تشوفيه ،ودا مسبب له آذى نفسي كبير جدا ،حاسس إن الكل ما صدق يخلص منه ،ياريت تدخلي له وتبلغي والدك يزوره ،هو محتاج لكم جدا
ملك ( باستعجال ) :ماشي يا دكتور ،اشكر لحضرتك
سيف :تحبي تدخلي
ملك :مرة تانية إن شاء الله
دينا نص وش