رواية عشق من الطبقة المخملية الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة

موقع أيام نيوز

رانية بعصبية: انت ازاي تعمل كدة بهايدي المسكينة،تتجوز عليها ! دي اخر تربيتي فيك يا قاسم
قاسم  ببرود: ليه هايدي هانم ما قالتلكيش انها هي الي طلبت مني اتجوز عليها ؟ وكانت ناوية تجوزني شغالة عندي  ؟ 
رانية بصد@مة: الكلام ده حقيقي يا هايدي ؟ 
هايدي بتوتر: بصراحة يا طنط.. 
رانية بعصبية  : ما تكمليش انا الحق عليا صدقتك  

قاسم للخادمة: روحي نادي نور هانم 
و اتجه للرسيبشن 
رانية لهايدي بصوت واطي: كدة تكدبي عليا حسابك معايا بعدين 
هايدي: يا طنط ارجوكي انا عملت كدة عشان قاسم، عايزاكي تساعديني 
رانية: بصي انا الي يهمني مصلحة ابني، اعقلي يا بنتي وريحي الراجل خلاص انتو بقيتو ضراير فاتحملو بعض، انتي الكبيرة والعاقلة عامليها زي اختك 
اتجهت رانية وهايدي  للريسبشن 
رانية  بتريقة: هي فين عروستك يا ابني 
ثواني ودلفت نور 
كانت مغيرة هدومها 
ولابسة فستان طويل باللون البيج مليان ورد نبيتي عند منطقة الصدر واكتافه شفافة ونازلة على مستوى الصدر  
كان شكلها جميل جدا 
رانية هانم كانت تنظر لها باعجاب شديد لجمالها واناقتها رغم بساطة التصميم 
رانية: مين البنت الحلوة دي 
قاسم: مراتي  نور هانم 
رانية باعجاب شديد: تعالي تعالي يا حببتي ايه القمر ده 
نور ببشاشة: اهلا يا طنط، تشرفت اني تعرفت على حضرتك 
رانية بسعادة: انا الي ليا الشرف ايه الجمال ده بس، ربنا يهنيكو ببعض يا بنتي، كان نفسي احضر الفرح بس كنت مسافرة بشغل ده حتى مشوفتش صوركم  
نور جلست بجانب رانية 
و رانية ما شالتش عنيها عنها، كانت فرحانة بجمالها وبشاشتها وحاسة انها شبهها 
هايدي بتمتمة: جبتها تنكد عليهم جات قربتهم من بعض 
رانية لهايدي ونور: بصو يا بنات مش عايزاكم تتخانقو خالص اتعاملو دايما على انكم اخوات مش عايزة اسمع خناقات الضراير دي 
هايدي ابتسمت ابتسامة صفرا 
نور بابتسامة: طبعا هايدي دي زي اختي واغلا واحنا بنتعامل على اننا صحاب، مش كدة يا هايدي ؟
هايدي: اه 
رانية: يا عيني عليكي كدة انتو حبايبي برافو عليكم 
هايدي وضعت  الكوباية بعن.ف وذهبت الى جناحها 
بينما نور ورانية انسجمو مع بعض كتير وكانو بيتكلمو كأنهم بيعرفو بعض من زمان 
في احدى المطاعم 
سيف: في اخبار جديدة عن هايدي ؟
روز: لا، بس هي مش ساكتة لنور وبتحاول تخرب عليها مع قاسم 
سيف: انا مش فاهم ليه تعمل كدة طالما مش بتحبه 
روز بسرحان: هايدي خايفة تخسر الي وصلته وكل حاجة تروح لنور، وكمان اي ست مش هتتقبل فكرة انه جوزها يتجوز عليها حتى لو هي الي جوزته او كانت مش بتحبه 


سيف: قاسم هتكون حياته احسن مع نور، لازم يسيب هايدي باي شكل، نور الانسب ليه وانا حاسس انه هيحبها 
روز: وانا بقول كدة كمان، احنا لازم نخليه يطلق هايدي ويديها حقوقها كاملة 
سيف: انا هتكلم مع هايدي 
روز: هايدي مش هتسمعلك، انا صاحبتها وما بتسمعش كلامي عايز تسمع كلامك انت 
سيف: ع الاقل اجرب، لازم اخرجها من حياة قاسم باي شكل 
روز: انت ليه بتكرهها كدة ؟ 
سيف: عشان مش مقدرة الي هية فيه، ومش بتهتم بقاسم وكمان مش عايزة تخلفله العيل الي نفسه فيه وفوق كل ده بتصرف فلوسه على حجات تافهة، انا مصلحة صاحبي عندي بالدنيا كلها 
روز: حاول تكلمها وتقنعها تطلق منه ع الاقل يكون حد فيهم مرتاح  
في القصر 
مريم: نور انا لازم اخد اجازة 
نور: ليه يا مريم 
مريم بدموع: عملية يحيى بكرة وانا لازم اكون معاه، خايفة عليه اوي 
نور بحزن: ما تقلقيش انا هكلم قاسم يطلبله احسن الدكاترة وهكون معاكي بكرة 
مريم حضنت نور 
نور: بعد كدة هديكي اجازة اسبوع عشان تفضلي جنبه 
مريم: ربنا يخليكي ليا يا حببتي 
نور: مريم عايزة اسألك سؤال 
مريم: اسألي 
نور: هو الي بشتغلو هنا كل كام شهر بياخدو زيادة على المرتب 
مريم: هنا ما فيش زيادات، هو مبلغ معين بناخده اول الشهر 
نور: طب والي بيصرفو على عيلهم بيكفيهم ؟ 
مريم: ما حدش بيهتم ان كفاهم ولا لأ 
نور بعصبية  : ما ينفعش كدة، انا بكرة هدي كل الي هنا علاوة على مرتباتهم وبلغيهم لو حد محتاج  فلوس يطلب مني وانا هديله 
مريم حضنتها وقالت: طول عمرك حنونة يا نور وبتحسي بغيرك، مش زي عقربة هانم المغرورة 
نور: بس يا مريم عيب 
في المساء
و دلف قاسم لجناحه 
وجد نور نائمة بالعرض على السرير والجناح كله حالته فوضويه 
نظر لها بنفاذ صبر  ثم اتجه لها وحملها وعدل نومتها 
و استلقى بجانبها نظر لها بشرود ثم استدار للجهة الاخرى كي ينام
كانت هايدي في جناحها 
موبايلها رن 
سيف: ازيك يا هايدي هانم 
هايدي باستغراب: سيف !! اهلا ازيك 
سيف: الحمدلله، كنت حابب نلتقي ونتكلم شوية يا هايدي هانم 
هايدي: نتكلم في ايه
سيف: هبقى احكيلك لما اشوفك 
هايدي: اوك هشوفك بكرة
سيف: تمام هبعتلك اللوكيشن 
هايدي قفلت السكة وقالت باستغراب: سييف !! عايز يكلمني في ايه يا ترى دي اول مرة يعملها من يوما عرفته 
في اليوم التالي 
كان قاسم ورانية جالسين معا يتناولو الفطار 
رانية: بقولك ايه يا قاسم، انا عارفة انه قلبك مايل لنور اكتر من هايدي بس مع كدة لازم تراعي ربنا فيها 
قاسم بملل: مش لما تاخد بالها من بيتها وجوزها يا ماما، انا اصلا مش فاضي لشغل النسوان ده لا ليها ولا لنور  ، انا اغلب وقتي بالشغل ومش فاضيلهم هم الاتنين 
رانية: معلش يا ابني انا عارفة، مهما كان هايدي البنت الي اخترهالك باباك حافظ عليها عشان يرضى عنك في قب.ره 
قاسم: عايزة اعملها ايه اكتر من الي عملته، مافيش حاجة بتنقصها كل يومين بحول لحسبها مبالغ ضخمة غير الاملاك الي سجلتهم باسمها،  كدة ضمنت حقها وزيادة
رانية: الفلوس مش كل حاجة، مش عايزاك تقسى عليها ولا على نور  
قاسم: ماما ممكن كفاية، انا عارف انا بعمل ايه كويس 
بالوقت ده نزلت هايدي وكانت في قمة اناقتها 
هايدي بابتسامة: صباح الخير 
رانية: على فين يا بنتي 
هايدي: عندي موعد عن اذنكم 
قاسم: ما تمشيش من غير حراسة 
هايدي بابتسامة: حاضر 
و ذهبت 
رانية بعصبية: انت ازاي مش بتسألها رايحة لفين وتقابل مين 
قاسم بنفاذ صبر: ماما انا عارف بعمل ايه وهايدي مش صغيرة عشان اسألها رايحة فين وجاية منين 

 

تم نسخ الرابط