جر.ي..مة عشق بقلم مريم نصار
لكن قلبي قرر ما يظلمكيش واخدتك واتصلت على بيتر وظبط كل حاجه
وانا عايز افهمك ان غلطتي كانت مصلحتها اني بحبك وعايزك ليا حلالى
ايه الجريمه اللي انا عملتها انا حبيتك واتجوزتك انا معاكي اني كسرت فرحتك انا كل لما ببقى في حضنك ببقى عايز اعترفلك بس بكون خايف لا تبعدي عني ساعتها يبقى المoت اهون بكتير
واني انا انسان اناني وقولت وفكرت انك لازم تعرفي كل حاجه علشان انا مش عايز اي حاجه حتى لو كانت من الماضي
ما نخبيش على بعض وعايز كمان تكوني معايا بكل جوارحك وانك مش عايزك تفكري انك انتى اتجوزتينى غصب عنك
انا يا مريم ما كنش قصدي اني اكسر احلامك انا اسف بجد ودلوقتي انا هاسيبك تفكري براحتك وتشوفي انتي ناويه على ايه
انا هخرج دلوقتي وهقعد في البلكونه وفكري لو سامحتيني وحبه تكملي معايا نادي عليا ولو مش حابه واعرفي ان لو مش حابه دي فيها مoتي ومش هزار يامريم
آدم خرج واقف في البلكونه والجو كان بيمطر بشده وكان الجو تلج لكن النار اللي في قلب آدم وخوفه من القرار اللي مريم هتاخدوا أو أنها تبعد عنه مخلياه مش حاسس ببروده الجو
اما مريم قعدت جوه وعياط مستمر وانهارت تماما وبدات تدوخ لانها الصبح برده كانت دايخه وحاسه ان قلبها هيقف من كتر العياط وغمضت عينيها وافتكرت كل حاجه من اول يوم شافت آدم وبعدها حبه وحنيته عليها وهي مش بتحبه بس دي كمان وصلت لمرحله ما بعد العشق ولولا الجريمه اللي حصلت دي مكنتش مريم عشقت آدم يعني الجريمه دى هي اللي ادت ل عشق ادم ومريم لبعض وفكرت كتير وفضلت قاعده على السرير ف حالة بكاء مستمر
———- بقلم Mariem Nasar
رنا حكيت لشيرين كل حاجه عن حبها لطارق وقد ايه هو مستعجل وشيرين رايها من راى طارق لانه خايف عليها وعلى سمعتها واننا لازم نتمسك بالفرصه لما تجي علشان ما نخسرش اللي بنحبهم
رنا:- يعني انتي شايفه كده يا ماما اخليه يجي يتقدم
شيرين:- والله يا رنا ده رأيي علشان ما يحصلش فتور بعد كدا ولازم يكون في مراحل جديده في الحب علشان يستمر
شيرين:- بنوتي كبرت وبقت بتحب لكن انا مبسوطه منك انك فتحت ليا قلبك
وباست شيرين بنتها شيرين:-يلا تصبحي على خير
قامت وخارجه وكان مصطفى واقف وسامع كل حاجه وكانت عيونه مليانه دموع
شيرين:-ايه يا مصطفى مالك عيونك فيها دموع ليه!؟
مصطفى:- تعرفي يا شيرين ان البنات دي بتكبر بسرعه
الحب ده يا شيرين احلى حاجه ربنا خلقها في الدنيا انا ساعات بتخيل نفسي لو ما كنتش اتجوزتك واتجوزت واحده عاديه من غير حب ومكنتش باحبها كنت هاعيش معاها ازاي اكيد كانت حياتنا هتبقى روتينيه ومشاكل وعدم تفاهم
تعرفي ان الحب بيخلي الانسان سنه يصغر مش يكبر انا بحبك يا شيرين وبحب اولادي وبيتي
ورفع ايدبه للسما وقال يا رب يا رب ديم علينا نعمه الحب والسعاده في حياتنا
ويارب تجمع كل حبيب بحبيبه واخد شيرين وراحوا يناموا
عند مريم
————- بقلم Mariem Nasar
مريم قاعده بتفكر في حنيه آدم ودلاله وانها ملهمته الوحيده
وانها اميرته وهي بتفكر تاخظ قرار
اكتشفت انه وحشها وهو في الاوضه اللي جمبها وكان واحشها اوي
وبتفكر تقوم ورايحه علشان تنادي عليه فجاه سمعت صوت رساله على الواتساب وكانت من آدم فتحتها وكان بيقولها فيها
(انتى أمي. ومأمني. واماني. وإيماني. وامتى. ومسكني. وسكني. وروحي. وراحتي. وكل كلي
. انتي والباقي تعوضه الايام)
مريم قرات الرساله وجريت وراحت بسرعه على البلكون وهو كان قاعد على الارض مكانهم وهي واقفه وحاسه بدوخه من كتر العياط
وشافت آدم قاعد مغمض عينيه وقالت بصوت مبحوح من كتر العياط:- آدم
آدم:- فتح عينيه وقام من مكان بسرعه وكانت هدومه مبلوله شويه من المطر
وحاسس اول ما مريم ندهت عليه ان الدنيا نورت من تاني
آدم خايف يضحك او يفرح لا يكون بيحلم
مريم شافت ان هدومه جت عليها مية مطر
مسكته من ايده واخدته جوه في الاوضه وقعدته على طرف السرير وخرجتله تيشرت اسود هي بتحبه وقلعتو بايديها التيشرت اللي كان عليه وهي بتبكي بصمت وسط شهقات منها
ولبسته التيشرت وجت تبعد عنه مسكها من ايديها
:- سامحتيني هنا مريم؟؟رمت نفسها في حضنه وبتضرب فيه بكل قوتها
مريم:- غصب عني لازم اسامحك غصب عني لاني مش بحبك بس انت عشقي يا آدم انت عشقي
ومن كتر العياط مع الدوخه خلاص
هتفقد توازنها وقوتها بتقل
وادم حس بيها وشالها
ادم:- اضربيني وانا شايلك كدا
مريم حقك عليا والله كان لمجرد اني حبيتك مش اكتر صدقيني انتي الهامي وحبيبتي انتى روحي
مريم ساكته
آدم:- لو بتحبي آدم سامحيني
مريم:- خلاص مسمحاك بس بشرط
آدم قعدها على السرير اؤمريني
مريم:- تصلح علاقتك ب محمد
آدم:- عيوني ل محمد وخالت محمد ده انا بعشق محمد لانه لولاه ماكنش قلبي نبض من تاني
مريم:- احم الشرط التاني
آدم:- وهيتنفذ برده
مريم:- انا تعبانه وعايزه انام يلا بقى خدني في حضنك ونيمني
آدم:- مش هيحصل
مريم: بصتله باستغراب
آدم:- مش هتنامي غير لما تاكلي
مريم:- لا انا بجد مش قادره وعايزه انام
آدم سابها وخرج بسرعه وجابلها ساندويتش على السريع كده وشوب عصير:- كلي ده واشربي دي
وانا هاقوم اصلي ركعتين شكر لله واجيلك
مريم بعدم تصديق:- بجد!!!
آدم:- طبعا بجد لازم اشكر ربنا على احلى هديه
مريم:- طيب والفروض اللي انت بتقطع فيها
آدم:- ان شاء الله تصحيني معاكي في صلاه الفجر
مريم:- ها بتتكلم بجد
آدم:- طبعا بجد انا لازم اقرب من ربنا كفايه ان ربنا بيحبني ورزقني بيكي لازم اشكر ربنا
تاني يوم
———–
مساء الخير
لطفي:- مساء الخير يا حبيبي عايز مين؟؟
.. مش هنا شقه الظابط آدم العدوي؟؟
لطفي:- ايوه انت مين
.. انا واحد عايز مساعده عرفت انه بيساعد الناس المحتاجه وانا امي تعبانه وكنت عايز رقمه لو سمحت الله يخليك
لطفي:- طيب هو في الشغل وزمانه على وصول استنى لما يجي
.. لا شكرا انا هنكسف اتكلم معاه وش الوش ممكن رقمه
لطفي:- حاضر يا سيدي هو كان مديلي الكارت بتاعه ثواني اجيبهولك وجاب الكارت اتفضل ادي الكارت بتاعه بس انت اسمك ايه
..زياد جمال
شقة جمال
————-
هدى:- يلا يا زياد تعالى اتعشي
زياد:- لا علشان عمي سمير اتصل على طاهر وطاهر جالي وقالي ان عمي سمير جاب مشترى للورشه
هدى:- انا قولت مش هنبيع الورشه يا زياد وكلامي وكلام نينه نهاد هو اللي هيمشي
زياد:- بس يا ماما
هدى:- ما فيش بس انت ايه تفكيرك ده انت كده بتثبتلي انك ولا عقلك كبير ولا حاجه يابني الورشه دي اللي يدوب بتجيب قوت يومنا وعمك سمير نصحنى انى ما بيعهاش ومش هتتباع وده اخر كلام
زياد:- لازم ابيعها انا عايز فلوس
هدى:- عايز فلوس ليه؟؟
زياد:- عايز اشتري تليفون علشان عايز انتقم من عاصم الصاوي
نهاد:- يعني انت عايز تبيع مصدر رزقكو علشان تليفون يا زياد ده تعليمي اللي علمتهولك
زياد:- يا نانا انا محتاج تليفون حديث انا معايا رقم عاصم ده اخدته من فون ماما
وكمان امبارح طول النهار انا وطاهر علشان هو اكبر مني ومعاه موتوسيكل
اخدنى ورحنا القسم وسألنا ودورنا على الظابط اللي اسمه آدم العدوي وعرفت بيته ورحت جبت الرقم بتاع موبايله
نهاد:- احم هو اسمه آدم العدوي بس ولا له اسم تاني
زياد:- مش عارف بس هو اسمه الظابط آدم العدوي بس هيبه كده وطويل جدا كنت رايح اكلمه بس طاهر قالى لا
نهاد:- قلبها بيقول هو ولكن مش عايزه تعشم قلبها بوهم.. المهم يعني يا زيزو يا حبيب نانا انت عايز تليفون مش كده
زياد:- ايوه يا نانا
نهاد:- طيب يا حبيبي انا هاديلك الفون بتاعي هو معايا مالوش لازمه ماحدش بيتصل عليا لاني ماعرفش حد ولا حد يعرفني
جمال الله يرحمه جابهولى في عيد الأم وصمم علشان لو احتجت حاجه منه الله يرحمه كان ونعم الابن وعيطت وقالت هو كل اللي بحبهم كده بيروحوا ويبعدوا عني
هدى:- بدموع وحدى الله يانينه نهاد قدر ومكتوب وبعدين هو خارج متوضى ومصلي
وكان على لسانه الشهاده قبل ما ينزل وان شاء الله ربنا يكرمه وربنا رحيم بعباده وجمال تعب كتير اكيد ربنا هيعوض صبره خير وبكت
زياد:- قام قعد جمبهم متعيطوش انا هاخد حق ابويا
هاتي:- يا ناناه الفون وخلاص يا ماما انا مش ها بيع ورشه ابويا بس عايزك تبعتي الفيديو اللي عندك على فون نانا وتسيبي نسخه تانيه على تليفونك
هدى:- زياد يا حبيبي انت هتعمل ايه يابني ما توجعش قلبي لو على الفيديو انا اروح للظابط واديله الفيديو وأكد عليه ما يجيبش سيرتنا خالص وبكده يبقى حقنا جه وحق ابوك
زياد:- مش قبل ما ارعبه زي ما رعبنى انا وابويا ماتخافيش عليا يا ماما كلها كام يوم وهنشوف عاصم ده في السجن
هدى:- ونهاد قلبهم مش مطمن وحاولوا مع زياد كتير وصمم
وقاللهم لو عملتو كده انا هاروح لعاصم ده بنفسي واخد حق ابويا
يتبع….
شيرين:-رنا تعالى عايزاكي
رنا:-نعم يا ماما
شيرين:- تعالي شوفيلك فستان واختاري اللي يناسبك
رنا:- الله يا ماما دول حلوين قوي مين اللي جابهم
شيرين:- باباكي بعت جابهم وبعتهم مع السواق يلا شوفي حاجه تناسبك علشان لسه مريم
رنا:- احم اصل يا ماما بصراحه اصل
شيرين بعدم فهم:-اصل ايه اتكلمي؟؟
رنا:- احم اصل طارق اتصل عليا وقالي انه جابلي فستان علشان حفله بكره
شيرين:- اممم بقى كده طيب وفرتي كلمتيه في موضوع الخطوبه
رنا:- بصراحه لا لكن انا عايزه اعملهاله مفاجاه ان شاء الله واكلمه بكره في الحفله حساها هتكون احلى
شيرين:- طيب ماشي اهم حاجه الفستان يعجبك واضح قوي ان طارق بيفهم في الذوق
رنا:- بيفهم ايه يا ماما ده لولا آدم.. طارق ما كانش جاب حاجه
شيرين:- ههههه ليه كده
رنا:- آدم كلمني علشان يعرف مريم بتحب ايه في اللبس وسالني هي بتحب موديلات ايه وكام حاجه كده على مريم وجاوبته وآدم قالي انا هادبسلك طارق النهارده في طقم ليكي ههههه وطارق كان جمبه وسمعته بيقوله حرام عليك انا كنت ناوي والله اجيبلها ههههه
شيرين:- واضح ان طارق ده دمه خفيف
رنا:- جدا يا ماما انتي تضحكي علي منظره فى اول مره قابلته فيها ههههه كفايه الطاسه
شيرين:- بصراحه وانتي بتحكيلي ان مريم ضربته بالطاسه كل شويه اتخيل شكله واقعد اضحك مع نفسي موقف كوميدي بجد
رنا:- تصوري ياماما ان طارق شارى خاتم خطوبتنا وسايبه معاه مبيفارقوش
شيرين:- ع فكره طارق شكله بيحبك بجد وجدا كمان بس انتى مفتريه
رنا:- هو حظه كده نعمله ايه بقى
عند آدم
———— بقلم Mariem Nasar
آدم دخل البيت وكان جايب حاجات كتير ل مريم لكن مريم من وقت المشكله اللي حصلت بينهم وهي حاسه نفسها تعبانه وهمدانه وجسمها متكسر
دخل عليها الاوضه شافها نايمه بالاسدال هو فكر ممكن تكون نامت من الارهاق
آدم حط الحاجات جمب السرير من الاتجاه بتاعه
وراح لمريم ونزل على ركبه ومد ايده على خدها
آدم:- اميرتي.. اميرتي
مريم:-اممم
ادم:- يلا قومي الساعه ١٠ بالليل بطلي كسل مريم:-اممم سيبني انام
آدم قام وقلع الجاكيت وشمر كم القميص وشال مريم ودخل بيها الحمام
مريم:- ايه ده يا آدم بتعمل ايه سيبني عايزه انام
آدم:- انتي ما بتشبعيش نوم انا جيت النهارده من الشغل وكنتي نايمه وما عملتيش اكل وطلبنا جبنا اكل من بره واكلنا
وبعدها خرجت وانتي نمتي تاني لحد دلوقتي مش خير ولا ايه
مريم. آدم واقف وهي نايمه على صدره آدم قعدها على طرف البانيو وقلعها الاسدال
واخدها على الحوض وبدا يغسلها وشها علشان تفوق وواحده واحده مريم فاقت وهو نشفلها وشها وشعرها وشالها وخرجوا من الحمام وجابلها هدوم ولبسها
مريم بصتله بغيظ:- استريحت كده لما فوقتني كنت سيبني وتعالى نام جمبي وخلاص اووف بقى
آدم:- اوف بقى يستي انا بصحيكي علشان نشوف هنلبس ايه بكره في الخطوبه وتقومي دلوقتي ذى الشاطره على الدولاب ده تشوفيلي حاجه على ذوقك وكمان تشوفيلك حاجه
مريم:- حاضر انا هالبس الفستان الكشمير اللي انت كنت جايبه في حفله رجوع ابيه مصطفى ايه رايك انا بحبه اوى
آدم:- امم مش بطال تمام كده اتحلت
مريم:- وانت هاشوفلك بدله الموضوع سهل ماكنش محتاج انك تصحيني
آدم:- امم تعرفي ان طارق اشتري النهارده فستان ل رنا علشان الحفله
مريم:- امم ربنا يسعدهم ذوق والله
آدم بيبص على تعابير مريم شايفها عادي
آدم:- وتعرفي انه جابلها جزمه شيك جدا وكمان ساعه
مريم بتتاوب:- اااه جميل رنا تستاهل كل خير
آدم بص تاني وفي نفسه ايه البت دي المفروض تقوم تزعق وتقول اه ده طارق بيفهم مش زيك وتفتح بقها قد كده هي البت دي مش مصريه ولا ايه
:-احم وجابلها شنطه بجد حاجه كده وهم وكانت عيني هتطلع عليها واجيبهالك
مريم:- مبروك عليها يا حبيبي وبعدين انا عندي لبس وشنط كتير وفي كمان لبس لسه لحد دلوقتي ملبستوش
آدم قرب منها وقعد على ركبه قدامها وهي على السرير مغمضه ومسك ايديها:- حرام عليكي هحبك ايه اكتر من كده
مريم:- فتحت عينيها وقربت منه وباسته من جبهته:- حبنا عمره ما هيقل ابدا حبنا كل يوم والتاني هيكبر عن اليوم اللي قبله
آدم:- طيب انتي دلوقتي حاسه انك فوقتي كويس
مريم:- اه الله يسامحك فوقت جدا كمان
آدم:- اممم طيب قومي معايه وقامت معاه اقفي هنا وغمضي عينيكي
مريم وقفت وغمضت عينيها لانها مش قادره تتكلم ولا تتناقش. وآدم جاب علبه كبيره وفتحها وخرج منها فستان في منتهى الروعه والرقه وكان جميل جدا ومسكه قدامها بإيديه
آدم:- فتحي عينيكي كده
مريم فتحت عينيها وبجد كانت مبهوره من جمال الفستان:- ايه ده علشاني انا بجد تحفه يا آدم
آدم:- استني استني كمان وراح جمب السرير طلع كل حاجه جايبهلها
ومريم واقفه مش مصدقه:-كل ده كل ده يا آدم علشاني بجد حلوين قوي
آدم كان جايب فستان وحجاب ونقاب وجزمه وشنطه وكمان في علب قطيفه كبيره وقرب منها وفتحلها العلبه وكان عباره عن طقم كوليه يجنن بجد
مريم كانت مبسوطه با آدامها جدا وانه بيحاول يفرحها على قد ما يقدر
آدم:- دي حاجه قليله عليكي يامريومه انا لو اطول اجيبلك حته من السما والله ما كنت اتاخر على اجمل عيون سحرتني
مريم حضنت آدم:- بحبك انا بحبك اوووي بحبك موووت وبعشقك بجد ربنا يخليك ليا يا دومي
آدم خرجها من حضنه يا مين ياختي!!!
مريم:- يا دومى ايه بدلعك
آدم:- تدلعيني بدومي هو ما فيش اسم دلع تاني غير دومي ده
مريم:- اه فيه دودو او دودي او ديمو او ادومي
آدم:- ادومي ويا ترى بقى بالخضار ولا بالفراخ هههههههههههه
والاتنين ضحكوا
آدم:- بصي في الاوضه دي دلعيني براحتك دومه دومي ديمو اللي انتي عاوزاه انما لو قلتي اي اسم دلع قدام اي حد ما تعرفيش ساعتها ايه اللي هاعمله فيكي يا روحي فاهمه
مريم مسكت ياقت قميصه بحب:-واهون عليك يا دومي
آدم مش قادر على دلع مريم
مريم:-انت جبت هديةهنا؟
آدم:-وانا اقدر اتاخر على طلب مريم طلبته
مريم:- بص انت فرحتني اوووي النهارده بالحاجات الجميله دي ف علشان اقبلها منك هاعمل معاك ديل
آدم بعدم فهم:- ديل. ديل ايه
مريم:- اممم هلبسلك طقم على ذوقي انا المرادي ايه رأيك
آدم فتح بوقه:- بجد
مريم:- امم بجد
آدم مسكها من وسطها وقربها عليه والله يا مريم انتي بنت حلال وحاسه بحبيبك آدم تعالى يلا اختاري
شقة عاصم
————–
عاصم راح الشقه علشان ياخد الملف اللي جابه من المكتب علشان يروح يوثقوا هو والحيزبونه ابتسام
عاصم:- لاااااااااااااااا وبيكسر في كل حاجه لاااااااااا
ابتسام كانت بره مستنياه يخرج علشان يروحوا يوثقو الاوراق
سمعت صوت عاصم بيصرخ وصوت ازاز بيتكسر ودخلت عليه بسرعه
ابتسام اتصدمت من منظر ابنها:- في ايه يا عاصم وايه اللي عورك في ايديك كده
عاصم بيكسر ومش سامع حاجه:- لاااااااااااا
لايمكن ابدا لاااااا
انا هقتلهم انا هقتلهم كلهم هشرب من دمهم
ابتسام:- اهدا يابني وفهمني ايه اللي حصل انت مش كنت داخل تجيب الملف
عاصم:- ملف وبيزعق ملف وكسر كل حاجه على التسريحه وامه خافت منه
عاصم:- لاااااا انا يعملوا فيا كده انا هشرب من دمهم
ابتسام شافت الملف مرمي على الارض ومفتوح ابتسام راحت ووطت وجابت الملف وشافت موجود فيه اوراق صفقه ومعاهم ورق ابيض وعليه استيكرز ميكي ماوس
ابتسام برقت عينيها وبصدمه:- ايه ده يا عاصم
عاصم:- ضحكوا عليا استغفلوني استغفلوووووني بس ازاي ازاي جاسر كان بيمضي ازاي
ابتسام:- ده جاسر ماضيلك على ورق ميكي ماوس
عاصم بينهج:- حصل ازاي انا حاطط الاوراق بايدي في الملف لااااا ازززززااااااااي
(ههههههههه اللهم لا شماته فرحانين صح وانا كمان)
جاسر وملك
ملك:- ههههههههه تلاقيه ياعيني دلوقتى بيلطم زي الستات
جاسر:- انا لحد دلوقتي مصدوم والله يا ملك ولولا انتي كان زماني في الشارع بجد شكرا
ملك:- انت بتشكرني على ايه اشكر القدر اللي خلاني اجي في الوقت ده
وكمان اشكر ربنا علشان لو ماكنتش سمعت تحذير الرائد طارق ليك انك ما تمضيش على اي ورقه غير لما تقراها انا كنت هابقى على جهل ومش هفهم حاجه
لكن انا لما دخلت سمعت السكرتيره الل اسمها سوزى دي بتقول
والله وكلها كام يوم بس يا بت يا سوزي وهتكوني الكل في الكل ولما شافتني خافت لااكون سمعت منها حاجه ولكني تجاهلت لانى مش فاهمه هي بتتكلم عن ايه
ودخلت واول ما شوفت الراجل اللي قاعد ده انا ما استريحتلوش وغير كده لما
قولتلي اسمه عاصم الصاوي ولقيه بيقولك يلا امضي انا افتكرت على طول تحذير الرائد طارق وبعدها انت عارف بقى
فلاش باك
—————-
ملك:- عطشانه ممكن اكون دوخت علشان عطشانه ممكن بعد اذنك ميه
عاصم:- ها اه حاضر ثواني
عاصم خرج وقفل الباب وراه وجاسر قاعد جمب ملك بقلق وماسك ايديها
ملك:- بسرعه قامت وراحت جريت على المكتب وجاسر مستغرب
ملك:- جاسر بسرعه قولي فين الملف اللي انت هتمضي عليه ل عاصم ده
جاسر:- انتي بتعملي ايه انتي تعبانه تعالي اقعدي
ملك:- انا كويسه مش تعبانه ده كان تمثيل المهم مفيش وقت قبل ما عاصم يجي فين الملف.. هو ده
جاسر:- ايوه بس يا ملك فهميني انا مش فاهم انتى بتعملى ايه
ملك:- انت ناسي تحذير الرائد طارق ليك انك متمضيش على اي حاجه وخصوصا اللي اسمه عاصم ده
جاسر:- وانتي صدقتي ده كلام فاضي عاصم ابن عمي عمره ما يعمل حاجه غلط انتي عارفه شغل الحكومه هو بس بيحاول يشك في كل اللي موجودين حواليه