رواية ليلتي الجزء الاول 1 بقلم سلمي ابراهيم

موقع أيام نيوز

علي..هي ماما قمر زيك كدا....
ليلي..خلص يعلي البطاطس هتتحرق....
ضحك علي وراح جاب البطاطس وحطها عالسفره وقعدو ياكلو هما الاتنين.........عدي يومين وهما علي نفس الحال وليلي اخدت ع علي اوي وبقا ياخدها معاه الجيم عشان متقعدش لوحدها في البيت واخد عليها اوي في اليومين دول.......
كانو هما الاتنين بيعملو غدا في في المطبخ ورن جرس البيت......

علي..لولو...متجيش جنب النار علي ما افتح و
ليلي..حاضر..........راح فتح علي الباب وكانت امه وبنت خالته لين وهي عندها 19 سنه وبتحبو وامو علي عاوزه تجوزو ليها 
لين جريت عليه حضنته..وحشتني اوي يعلي......
الام رضوى..عامل اي يحبيبي..........
علي جاي لسه يتكلم خرجت ليلي من المطبخ وشافت لين حاضنه علي كدا اتغاظت اوي 
ليلي بعصبيه بطفوله..مين دي يعلي........
رضوى ولين بصو لبعض باستغراب..مين دي يعلي.................

مين دي يعلي..مين دي يعلي......
علي نزل ايد لين من عليه اللي كانت لسه حاضناه وساب امو ولين وراح لليلي اللي كانت واقفه كدا ومتغاظه من لين اوي ونزل لنفس مستواها 
علي بهدوء..ليلي حبيبتي...انا هدخل بس اتكلم مع ماما ونتي شايفه الكرسي اللي هناك دا..روحي اقعدي عليه لحد ما اجي...

ليلي..حاضر هسمع الكلام...وراحت فعلا قعدت عالكرسي 
كانت امو ولين واقفين كدا هيتجننو مين دي ولي بيعاملها كدا.....
علي..امي...ممكن بس اتكلم معاكي شويه........
رضوي..ماشي..تعالي ندخل الاوضه..........
فضلت واقفه لين تبص ليها كدا بقَ@رف لكن ليلي مهتمتش وراحت لين قعدت عالكرسي اللي قصادها
لين بحده..انتي مين يبت انتي......سكتت ليلي ومردتش عليها وقعدت تلعب في ضوافرها 
لين..هو نا مش بنادي عليكي....
ليلي..انتي قلي@له الادب.........


لين بشهقه..ينهارك اسود...انا قليلة الادب......
ليلي..لما تحضني واحد كدا تبقي قليلة ادب وكمان لما تزعقيلي بردو تبقي قليلة ادب.........
بصتلها لين كدا و.....
دخل علي هو وامو..........
الام..لا يبني ازاي يعني نعيش عندنا واحده غريبه كدا...مينفعش 

علي..يعني بعد كل اللي حكيتهولك دا عاوزاني اعمل اي...اطردها.....
الام..يبني انا مش عارفه بصراحه اقولك اي.......
علي..امي هو كان المطلوب مني اي....اني اسيبها في الشارع في وقت زي دا وامشي...سامحيني اهلي مربونيش علي كدا
الام..علي.....اهدي ونت بتكلمي فاهم..طب فهمني هنقول للناس عليها اي.......
علي..هنقول انها بنت عمي اللي عايش في البرازيل وهو كدا كدا مش بينزل مصر.....
الام..طب وتعليمها وبطاقتها وكل دا...هنعمل فيه اي.....
علي..امي لسه بدري اوي عالكلام دا...بس انا يعني مرتب كل حاجه..عندي واحد صاحبي اكبر مني شغال في السجل المدني..هخليه يخلصلي الورق دا كلو ونتي عارفه ان عمي عمره ما هيرجع البلد وكمان مخلفش....يعني متقلقيش 
الام..يعني هي خلاص...هتفضل عايشه معانا هنا.....
علي..يا أمي انتي مخلفتيش بنات..اعتبريها بنتك وهي والله كيوت جدا ومفيش أطيب منها وبجد عسل اوي وبتتكسف...
وفجأه سمعو صوت لين بتصوت خرجو بسرعه من الاوضه لقو ليلي فوق لين وعماله تضر.ب فيها وبتشدها من شعرها اوي والغريبه ان لين مش قادره عليها وليلي بتضربها اوي.....جري عليها وشال ليلي من علي لين وليلي مش راضيه تسكت وبتحاول تنزل من علي دراعه مش عارفه
الام..هي دي اللي طيبه وكيوت.....وجريت علي لين وشالتها من عالارض 
لين بتمثل الوجع..دي اكيد بنت من الشارع...اخلاقها اخلاق شوارع خالص......
كانت لسه ليلي ع دراع علي وبتحاول تنزل..انا من الشارع يا قليلة الادب....ّ..
علي حط ايده علي بوقها وماسك نفسو من الضحك..اسكتي بقا يليلي عيب كدا...تعالي معايا....واخدها ودخلو المطبخ 
لين..انا مش ممكن اقعد هنا تاني انا لازم ارجع بيتنا...مين الحيوانه دي
رضوي..بت يلين...انتي هتتغاظي من بنت صغيره اد ركبتك.....دي بنت لقاها في الشارع..مش عارفين أهلها فين 
لين..لا يخالتي..انتي تحكيلي بقا كل حاجه بالتفصيل...........

تم نسخ الرابط