رواية عشق الوتر الجزء الثالث بقلم هنا سلامة
كنت مختلفة بس بطريقة غير شجن نهائي..
مختلفة بطريقة مش حابب أغيرها، مجنو"نة بطريقة مش أ"ذياني نهائي..
كنت حاسك حنينة، طيبة، جدعة، خدومة أوي..
دة غير إن جمالك كان خاص..
أول يوم قربت منك فيه.. عرفت إن في حاجة أقوى من رُصا"ص سلا"حي.. وهي عينك إلي كان مطلية بلونُه ومُفعـ"مة بقو"تُه..
بس وجودك جمبي حسسني إن في حاجات أحسن بكتير من شجن.. وإن أكيد القدر عاوزني معاكِ... زي ما عقلي وقلبي إتحدوا عليا.. آة شهرين قليل.. بس أنا حبيتك فيهم.. حسيت إن الحياة من غيرك صعبة..
أنا طول عمري دا"فن نفسي في الشغل، حتى في مراهقتي د"فنت نفسي بين الكتب والمذاكرة..
عُمري ما حبيت ولا عرفت معنى الحُب غير لما حبيتك وبس...
كنت بو"هم نفسي إني بحب شجن، عشان بس أعمل بيت وعيلة.. لكن إكتشفت إن البيت والعيلة لازم يبقى قائم عليهم إتنين بيحبوا بعض.. بيخافوا على بعض.. حتى إختلافهم مش أ"ذيهم..
بادلها الإبتسامة وقال: أوعدك هعو"ضك عن كل إلي فات.. هكون ليكِ كل شيء وأي شيء.. الأب والأم، الصديق والحبيب، ملجأك، هستحملك في كل حالة وعلى أي حال..
ضـ"مها أكتر بحب وقال: يا ريت نفضل سوا طول العُمر ومفيش حاجة تفرقنا عن بعض..
قام فخر بإرهاق ودخلت وتر الحمام، فَـ لقى موبايله بيرن.. وكالعادة أبوه..
فخر بسعادة: يا صباح الخير يا حج كامل
كامل بسُخر"ية: لسة فاكر أبوك؟؟ نايم في العسل أنتَ..
بص فخر على مكان وتر وإبتسم وبعدين قال: بصراحة آة.. بتمتع شوية بالبت إلي حيلتي يا بابا
فخر بغـ"مزة: والله لأجيبلك من كل نوع خمسة.. وتؤام ملتصق كمان.. حاجة تانية؟
قام وقف في المراية وهو بيبص على دقنه، فَـ قال كامل بضحك: يلا على البركة.. المهم تروح الشغل ولو تسمح تركز في الشغل وفي وتر وبس.. وتنسى أي حاجة فاتت
كامل بصر"امة ولُغة نُصح وقـ"لق على إبنُه: لازم تفهم إن شجن ويُسرا وكل إلي حواليك أنت ووتر دول تعا"بين ! حر"ام عليك تعيش في صر"اع أنتَ ومراتك ملوش لازمة..
فخر إتنهد بضـ"يق وعصبية طفيـ"فة: طيب بعدين أكلمك يا بابا عشان ألبس وننزل على القاهرة..
كامل بتنهيدة: طيب..
قفل فخر المُكالمة، فـ طلعت وتر وهي بتنشف شعرها، وإبتسمت لفخر في المراية إلي كان واقف ماسك الموبايل وسر"حان..
وتر بإستغراب: فخر.. فخر.. حبيبي !
فجأة فاق فخر من تفكيرُه وقال بلـ"غبطة: نعم با حبيبتي؟
وتر بضحك: أنا خلصت الحمام.. لو عاوز تدخل
فخر ببرود: طيب
وتر بإستغراب: مالك؟ كنت بتكلم مين كدة !
فخر بلامُبالاة وهو بياخد البو"رنص من على السرير: بابا
دخل الحمام فـ عقدت وتر حاجبيها: هو مالُه !
.... #هنا_سلامه.
شجن كانت قاعدة على الأرض وقدامها طبلية عليها فرختين.. رُز.. ملوخية ريحتها تجـ"نن.. ومخلل ليمون معصفر وعيش طازة..
رفـ"ص الطفل في بطنها فـ قالت بتعب: طيب هناكُل أهو يا قلب ماما.. حاضر
قالت كدة ومسكت الفرخة قسمتها نُصين، وقالت بشراهة: ياااه... الواحد جعان كإنه مكلش بقاله سنين..
كانت فوزية قاعدة قدامها في هدوء، لحد ما قالت بضيق: مش كفاية كدة؟؟
شجن والأكل مالي بوقها: خير؟؟
فوزية بتنهيدة: يعني.. بتهد"ديني وتهد"دي بنتي.. آة وعدتينا بفلوس وواقفنا.. بس خلاص كفاية طفا"سة كدة ! العيل يمو"ت مخنو"ق من الأكل !
حطت شجن شوية ملوخية على الرز وخلطـ"تهم بالمعلقة وقالت بعد ما خدت نفس عميق: بس بنتك يا فوزية أنبه منك بكتير.. بت ذكية وعارفة مصلحتها.. شقة وفلوس وعالم تاني خالص هتعيش فيه..
كانت لازم توافق..
ولو على الأكل..
نهـ"شت الفراخ بين أنيا"بها وقالت وهي بتمـ"ضغ بصعوبة من كتر الأكل إلي في بوقها: إعتبريه حق العقد الألماظ بتاع أمي إلي سر"قتيه زمان..
فوزية بغيـ"ظ: طلع فلـ"صو زي أصلكم !
ضحكت شجن ببرود: بس السر"قة مش بتفرق.. هي سر"قة في النهاية
فوزية بسُخر"ية: شوف مين بيتكلم ! حامل من واحد وهر"بانة من فرحها ومبكـ"ية أمها وأهلها عليها لا وكمان عاوزة تخر"ب حياة أختها وتقـ"تل روح !!
إحنا الإتنين واحد.. يمكن أنتِ أقـذ"ر بس..
بر"قت شجن بصد@مة وسابت الأكل من إيدها وحست بخبـ"ط جامد في بطنها.. وقالت بآ"لم: فوزية.. إلحقيني.. فوزية بطني !!
فوزية بصد@مة: يا ند"امة !! دة أنتِ لسة أول يوم في السابع !!
عيطت شجن بآ"لم وصبت عرق وقالت بخوف: حاسة.. حاسة بمو"ت !!
فوزية ببرود: لا إمسكِ نفسك كدة.. يمكن يكون طـ"لق عادي وبيروح وبييجي..
شجن بدموع: مش قادرة.. شكلي بولد.. !
وصل فخر بوتر لقصر أبوه، نزلوا من العربية بإرهاق فـ قال فخر بتنهيدة: معلش يا محمد.. عشر دقايق أدخل المدام والشنط وهنزل توديني القسم
محمد بلؤ"م لكنه دراه بنبرة طاعة: أوامرك يا باشا
شال فخر الشنطتين بتوعهم ودخل القصر، كامل أول ما شافهم قال بترحيب: مرات إبني.. حبيبتي عاملة إية؟
قربت وتر وحضنت كامل بحُب شديد وقالت: بخير يا عمي والله
كامل بص لفخر بعتا"ب ولو"م.. فـ لاحظت وتر نظراتهم لبعض.. وعيون فخر إلي مليانة توتر
كامل بضحك: إوعي يكون ضايقك في حاجة ولا دا"س لك على طرف
وتر بإبتسامة: لا يا عمي متقلقش إبنك بيحبني وبيخاف عليا بجد..
كامل بغيـ"ظ: لو على بيحبك فـ هو بيعشقك وأبصم بالعشرة.. بس لو على الخوف فَـ لأ.. جوزك و"حش
وتر بصت لفخر بعدم فهم، فـ با"س راسها وتجا"هل كلام أبوه: سلام يا حبيبتي..
قرب من كامل عشان يبو"س إيده فـ بعدها كامل بضيق، فـ قال فخر بتنهيدة: تمام.. عمتًا أنا هتأخر في الشغل.. إتغدوا إنتم ومتنساش يا بابا تاخد الدواء بتاعك لو سمحت
مردش كامل عليه، بل بالعكس تجا"هلُه وودى وشه الناحية التانية..
فـ راح فخر ناحية الباب فَـ راحت وتر وراه وقالت بقلـ"ق: هو في إية؟ زعلا"ن منك لية؟
فخر بحنان: معلش يا حبيبتي لما أرجع نتكلم
وتر بقلة حيلة.. لو هي عنيـ"دة فـ هو أعـ"ند منها، وهي عارفة كدة كويس..
وتر: طيب خلاص، لا إله إلا الله..
فخر بإبتسامة: سيدنا مُحمد رسول الله
وقرب حضنها بحُب وقال بلهو"جة عشان ميتأخرش: إرتاحي ومعلش إدي لبابا الدواء.. بحبك.. خليكِ عارفة
إبتسمت وتر وضحكت بحُب وقالت: وأنا كمان.. سلام
ركب فخر العربية، فـ قال محمد بتنهيدة: على فين يا باشا؟
فخر: على القسم وبعدين على ڤيلا في المقطم.. ساعة وتيجي تاخدني من عندها.. ألاقيك قدام الباب
محمد بخُـ"بث: عينيا يا باشا..
فخر بإبتسامة: محمد.. خليك عارف.. أي حاجة تشوفها، تسمعها، دي في إطار شغلي.. يعني لا تسمع لا تتكلم لا ترى..
لكن كمل وهو بيمحي إبتسامتُه بشـ"ر: وإلا هزعلك مني أوي.. أوي.. ز"علي محدش بيحب يشوفه مني.. أنا عارف إنك جديد في الشغل معايا.. فَـ قولت أنبه عليك
بلع محمد ريقُه: على الله يا باشا
لبس فخر نضارتُه وقال: كلنا على الله يا سيدي.. يلا إتحرك..
كانت واقفة وتر مع الطباخ في المطبخ وهي بتقـ"طع سلطة وبتكلم نعيمة: والله ما تخافي أنا كويسة.. الحج كامل طيب أوي وبيعاملني كإني بنته
نعيمة بقلـ"ق وهي بتطبق هدوم سميحة: طيب طمنيني عليكِ..
إبتسمت وتر وقالت: مفيش الحمد لله زي ما قولتلك إعترفته لُه بمشا"عري وهو كذلك.. طلع بيحبني أوي يا ماما نعيمة.. مبسوطة أوي
نعيمة بدموع فرحة: يا قلب ماما نعيمة يا رب فرحانة على الطول.. إوعي يكوني زعلك في حاجة.. لحسن أنا عارفة طبع فخر.. عصـ"بي وعنـ"يد.. قوليلي يا نور عيني لو ضايقك في حاجة وأنا هكلمه.. دة أنتِ بنتي يا وتر
وتر إبتسمت بحُب وإمتنان وقالت: والله ما تخافي، يتمنى لي الرضا أرضى...
نعيمة بإطمئنان: طيب يا حبيبتي، هقفل أشوف سميحة وأنتِ روحي إتغدي يلا
وتر: ماشي يا حبيبتي، سلام
.... #هنا_سلامه.
" في ڤيلا المقطم "
طلعت بنت جميلة، لابسة فستان قُصيـ"ر وكعب عالي من أوضتها، وهي ماسكة إز"ازة و"يسكي في إيدها وبتقول بضحكة عالية: بس أنتَ طلعت جا"مد يا فخر ! بعد شهر العسل على طول كدة.. تيجي لليلى حبيبتك عشان تتعرف عليا، بصراحة قلبك جا"مد أوي ولا خايف من مراتك حتى
فخر:........................
تتبع وللحديث بقية...