رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
آدم: اول ما عرف من مريم ان مراد اقتنع اخيرا وهيصالح فريحه … فرح جدا.. وب طاقه ايجابيه بدا يتصل على العيله كلها علشان يأكد عليهم عزومه بكره.. والكل رحب جدا.. وكمان طارق..لكن آدم حس إن طارق زعلان. وسأله مالك. طارق خاف يقول ل آدم. وآدم يتكلم مع فهد. يقوم فهد ينفذ تهديده. وطارق قرر انه ميقولش حاجه.قاله مفيش انا زى الفل.و قال ل آدم كلنا اكيد هنيجى.. لكن فهد ممكن ما يجيش الحفله …
..وادم قفل مع طارق واتصل على فهد..
فهد: قاعد في شقته ونايم على الكنبه في الصاله تعبان لانه ما نمش غير الفجر من كتر التفكير. وانه بتفرج على فيدوهات رينو وصور ليها. وفاق على صوت الفون..وجابه من على الترابيزه بملل … وشاف رقم …. آدم واتعدل.. ورد
آدم: الو.. ايه يا كوتش فينك !؟
فهد: موجود يا عمي.. انت عامل ايه.!؟
آدم: موجود.!!!! وعامل ايه … انا عامل كويس.. انما انت مش موجود.. ايه فينك من يوم حفله جاسر وما شوفتش خلقتك..
فهد: اسف يا عمي.. انا بس كنت بتمرن علشان لما ارجع الكليه تاني انت عارف نظام الحربيه …
آدم: جميل وحلو.. لكن انت بتاخد اجازه وبتعوض فيها في انك تقعد مع حبايبك مش تطلع عينك في التدريب.. وبعدين انت ومراد ما شاء الله مش محتاجين تدريب ده انتو تيران الله اكبر..
فهد: بشبح ابتسامه … وسكت
آدم: انت كويس يا فهد!؟
فهد: لازم يثبت عكس الل جواه علشان عارف ان آدم زكي.. انا فله يا عمي وكمان هاجيلك الشركه اعدي عليك انهردا. انت وحشنى …
بس تكون موجود عندي بكره.. انت ناسي ولا ايه..
. ان الحفله بكره..
فهد: اتعدل اكتر.وبلع ريقه.. حفله عندكو.وسرح في رينو انه هيشوفها بكره.. لكن هو مش عايز.. حاسس انه هيضعف …
آدم: ايه يا بغل انت. رحت فين.
فهد: معاك يا عمي. ان شاء الله هاشوف.
آدم: ما فيش هتشوف.. وايه هتشوف دي..انت تكون موجود بكره فاهم..
فهد: اتلخبط.. ومش عارف يفكر ولا ياخد قرار.. فاهم يا عمي… فاهم.
آدم: طيب.. تمام يلا بقى اقفل علشان عمك بيتر جايلى دلوقت.. وقفلو.. وفهد قعد مكانه بيفكر ازاي هيحضر بكره في الحفله وهو مش عايز يشوفها..
—————-بقلمى Mariem Nasar
ف الجامعه.—- نور …ونرمين..
نرمين: كده يا نور.. يعني تتخطبي وانا ما اعرفش. وكمان آخر من يعلم.. انا زعلت منك على فكره.
نور: والله يا نرمين حصلت فجاه.. وبعدين انا كنت بعيده فتره عن الكليه.. وغير كده طول الاسبوع ده انا كنت باتصل عليكي. وفونك على طول مقفول.. وما عرفتش اوصلك.. ولما جيت الجامعه هنا..انتي ما كنتيش موجوده.. قوليلي بقى اعمل ايه …
نور::حبيبتي.. ولا يهمك ليكي فون عندي هديه بمناسبة خطوبتي يا ستي.. بس انتي ما تزعليش. نرمين: بفرحه. بجد حبيبتي والله انتي بنت جدعه جدا..حبيبتي يا نور.. ومش زعلانه منك يا قلبي.. الف الف مبروك.. وبصراحه الدكتور محمد لايق عليكي قوي. وكمان قمر..
نور: بغيره.. طيب ركزي معايا انا.. وسيبك من محمد. محدش طلب رأيك. ابن خالتي وعرفاه..
نرمين: هههههههههه ايوه الغيره بقى.. حبيبتي انا هركز معاكي ماليش دعوه بيه.. المهم هتجيبيلي الفون امتى..
نور: قريب يا قلبي …
نرمين: الا قوليلي يانور.. انا جيت النهارده وماشوفتش هشام الرزل.. وسألت عليه قالولي ان ماحدش يعرف عنه حاجه من حوالى اسبوعين متعرفيش ايه السبب.ومبيجيش ليه.
نور: اتوترت واتدايقت. اقولك ايه يعني.. وانا هعرف زفت ده فين.. يارب ما يجي الجامعه تاني.. انتي. فصلتيني والله يا نرمين …
نرمين: انا بسألك. عادى والله. علشان بس هو كان عايز يتقدملك. قولت ممكن تكونى عارفه. متزعليش. بس انا هعرف. من البت علا..
نور: بتنفخ بديق. لما سمعت اسم هشام. ومش عيزا تفتكر الل حصل معاها قبل كدا..وفونها.رن وكان المتصل محمد.. وابتسمت..
نور: نرمين …
نرمين: نعم يا نور..
نور: قومي من هنا بقى..علشان محمد بيتصل
نرمين: هههههه. وماله يا عم. ربنا يهني سعيد بسعيده …وقامت هاستناكي بره في الكافتيريا..
نور: ردت الو ….محمد.
محمد: الو … نفسي اعرف ما بترديش على طول ليه.. المحاضره بتاعتك خلصت من عشر دقايق.
نور: ابتسمت. وحطت ايدها على خدها.. أمممم.. وانت بقى عرفت منين ان المحاضره خلصت.!!! وكمان من عشر دقايق..!؟ انت بتراقبنى.!!؟
محمد: حبيبتي. انا عارف. مواعيد محاضراتك. قبل مواعيد كشفي على المرضى.. وانا عندي كام نور يعنى علشان اهتم بيها. مش اراقبها. هااا
نور: ابتسمت بحب.محمد …
محمد: قلبه.
نور: ربنا يخليك ليا
محمد::قلبه دق.. حبيبتي انا. ربنا يخليكي لقلب محمد