رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
المحتويات
حبيبته وميتخلاش عنها ابدا ويتشرف بيها ويتجوزها قدام العالم. فيها امان. وفيها استقرار. الدنيا زى مافيها الوحش فيها الحلو ياحبيبي. هي الدنيا فعلا غداره. وكمان سيدنا محمد لعن الدنيا دى ٣ مرات إلا ذكر الله والعلماء. حبيبتي اكيد الإنسان بيمر بتجارب ومطبات لكن الحلو انك تعافرى علشان توصلى.
.. والرسول عليه الصلاة والسلام قال:
.والطيرة هي التشاؤم..اياكم والتشاؤم.
كلهم.. عليه الصلاة والسلام.
مريم: ها بقى مش هنشوف ضحكتك ولا ايه.
ساره: حست احساس غريب. لكن بردو مرعوبه. وابتسمت بشبح ابتسامه.
آدم: قام وشاور ل مالك وساره. يلا بينا.
مالك: لا اتفضل انت يخالو. انا هاخد ساره وهنطلع على الفيلا.
مالك: بعدم فهم. ليه مش هينفع.
ساره: قامت وقفت. مش هينفع يامالك. انى ادخل بيتكو. وغير كدا حرام. انا عارفه انك وقفت جمبي وضعفت لانى كنت ضايعه. لكن انا كنت على حافة المoت. يعنى شوفت المoت بعنيه. مش هينفع اعمل اى حاجه غلط تانى. انا لازم اقرب من ربنا. وابدء من جديد حتى لو فتره بسيطه. لان انا عارفه أن حياتى في خطر. وكمان مينفعش ادخل بيتك علشان مسببلكش اى خطر وكمان احراج.
آدم: ممكن تأجلو الكلام ده لبعدين. ويلا بينا كلنا هنطلع على فيلا العدوي.
مالك.وساره: فيلا العدوي. طيب ليه.
مريم: ايه ياولاد مالكم استغربتو ليه. انهردا عيد ميلاد رينو. احنا اصلا مبنهتمش بأعياد الميلاد. لكن احنا مرينا بظروف صعبه. وكمان رينو خارجه من الامتحانات ومتوترين كلنا. آدم فكر اننا نعمل حفله عائليه للكل. ونقضى وقت مع بعض زى زمان. والبنات صممت انهم مش هيحتفلو من غير ساره. ها نمشى بقى علشان اتأخرنا. العيله كلها منتظرانا فى البيت.
مالك: شاف انها فرصه مناسبه. علشان ساره من زمان مفرحتش. وقال. تمام. اتفضلو.
آدم: ها ياساره موافقه تحضرى عيد ميلاد رينو.
ساره: ابتسمت. كل سنه وهي طيبه.
فيلا آدم العدوي.
كل العائلات متجمعه. عيلة السيوفي. والصاوى. وعزيز. وبيتر. وحسام.
البنات كلهم رحبو ب ساره جدا. واخدوها فوق. فى اوضة رينو.
رينو: قومى ياساره تعالى.
ساره: على فين.!؟
رينو: قومى بس اقعدى قدام المرايا دي.
ساره: قامت وقعدت. اهو قعدت.
رينو: ماليكه. ماليكه.
رينو: بما انك خبره فى الموضه. وعندك خلفيات عن الميكب والحجات دى. عايزاكى تظبطى شعر ساره. وتقصيه وتخليه متساوى. لان زى ما انتى شايفه مش مظبوط.
مليكه: ابتسمت. عينيه ل ساره. حاضر.
رينو: تسلممممي بجد ياماكى.
ساره: جواها مكسور. وحاسه أن الكل بيشفق عليها. واتنهدت بتعب. واستسلمت للشفقه دى. هي شايفه انها شفقه. لانها بنت عاصم.وتقبلوها رغم ماضي ابوها. بس ياترى لما يعرفو انى كنت راجعه انتقم هل هيسامحوني. وفاقت على ايد ماليكه على كتفها.
مليكه: ها جاهزه ياقمر.
ساره: بشبح ابتسامه. وهزت راسها جاهزه.
رينو: انا هنزل تحت علشان مالك اتصل عليا وقالى انو عايزنى تحت. واتحركت وماليكه بدءت تظبط شعر ساره.
وبعد فتره. مليكه قصت شعرها وظبطت كل حاجه.
رينو: طلعت. وشافت شعر ساره. ايوه بقى ايه الحلاوه دى. قمر.
ساره: ميرسى يارينو. ميرسى ياماليكه.
مليكه: لا ميرسى دى اجليها شويه.
رينو: تا تا تا. وطلعت علبه كبيره من ورا ضهرها. اتفضلى يستى. الاستاذ مالك بنفسه بعتلك الهديه دى. وفتحت العلبه وكان فستان جميل من اللون الزهرى. بكل مستلزماته. مليكه والبنات. واوو بجد جميل اوى..
رودي: ايوه انهردا فستان. بكره ورد. ويعالم هييييح امتى بقى.
نور: هههه الله يكون في عونك يا فارس. ههههه. بس بجد الفستان تحفه.
ساره: واقفه ودموعها نزلت. ده علشانى انا.
فريحه: قامت حضتنها بهزار. وبعدين بقى فى النكد ده. الا قولولى يابنات ليه لما نفرح نعيط. ولما نزعل نعيط. ها ليه.!؟
ريتال: احنا يابنتى أساس النكد فى المجتمع احنا المستنقع في حد ذاته. كلهم: هههههههههههه.
رينو: يلا ياست الحسن والجمال. شوفتى الحمام ده
متابعة القراءة