رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار

موقع أيام نيوز

آدم: ان شاء الله هتتحسن ما تقلقش. محمد لسه مطمني.
مالك: بص على ساره وعيونه حزينه عليها وساكت.. وآدم شاف ان مالك تعبان نفسيا لان ساره شكلها تغير كليا.. ومحمد دخل وشاف تقرير اول يوم وكان كويس نوعا ما. وآدم قعد شويه مع محمد ومشى.
الساعه ١٠ بالليل..
زين. رجع وكان الكل موجود تحت ما عدا ريتال.
زين: السلام عليكم.

كلهم: وعليك السلام.
زين: قعد ازيك ياحاج.
آدم: تمام بحبيب ابوك. حمد لله على السلامه.
زين: الله يسلمك يا حاج. وسلم ع مريم. وأخواته.وفريحه.. وباس تيم. ومريم نونو.
وبص حواليه. لكن ريتال مش موجوده وسأل هي ريتال طلعت اوضتها.!؟
مريم: هي نزلت اصلا.. رينو طلعت تنادى عليها علشان العشا. قالتلها انها نفسها تنام شويه. سبتها يا قلبي تنام تلاقي العيال مش بينيموها.
زين: اتنهد بزعل. وعرف ان كده ريتال زعلانه.
زين: فتح الشنطه وطلع منها اللاب وملف ولسه هيسلموا ل آدم.
آدم: انا قلتلك قبل كدا.. دخلت البيت هنا انسى الشركه. وانسى كل حاجه. انت هنا في البيت. يعني أهل بيتك ليهم حق عليك. يلا قوم مراتك لسه ما تعشتش. خد معاك اكل وانت طالع واتعشو فوق …
.. آدم فهم من تنهيده ابنه ان زين وريتال زعلانين مع بعض..
زين: هز راسه وقام.. آدم قاله اطلع انت يا زين. وانا هابعتلك العشا مع بنت من البنات.
زين: متشكر يا بابا بعد اذنكم تصبحوا على خير.
كلهم: وانت بخير..
فريحه قاعده وجمبها رينو ونور … وتيم بيلعب مع مريم نونو.. تيم اخد اللعبه من مريم نونو.. الل اول مره تنطق وصرخت وبصت ل آدم وشاورتله بايديها على تيم. وقالت اتم اتم يعني آدم آدم.
كلهم: بصو عليها. وادم ضحك بفرحه من قلبه. وقام شالها. قلب آدم وروح آدم يا مريم.
.. وكان مبسوط قوي..فريحه قامت مبسوطه باست ايديها. قولي بابي.
مريم نونو: بتزن. وعيزا اللعبه من تيم.اتم.
فريحه: طيب قولي مامي.
مريم نونو: اتم. وحطت راسها على كتف آدم ببراءه. وابتسم وحضنها بفرحه. ومريم كانت فرحانه جدا ان حفيدتها نطقت.
تيم: راح عند مريم الكبيره وزعلان. ان آدم شايل مريم وسايبه.
تيم: بزعل وتكشيره. مريم بيره. مريم بيره.
مريم: ضحكت. نعم يا نور عيني.
تيم: شاور على آدم وقال.. آدم مريم نونو. وهز راسه انا لا..
مريم: ضحكت وفهمت. روح وقوله شيلني يا آدم.

تيم: راح ورفع ايديه ل آدم. وقال آدم آدم.
آدم: بسعاده: قال. تعال يا روح آدم انت كمان. وشاله. وتيم بص على مريم نونو وراح باسها من خدها. انتي وحشه.. وكلهم ضحكوا عليه. لانه مفكر كلمه وحشه حلوه.
وآدم: قعدهم. على رجله وقعدو يهزرو مع بعض.. ومريم الكبيره كانت مبسوطه. وكلهم مبسوطين. ان مريم نونو نطقت.
آدم: نده على سعاد. وقالها ابعتي مع بنت عشا ل زين.وريتال …وقالت حاضر يسى آدم.
زين: طلع وفتح الباب وشاف ريتال نايمه على طرف السرير خالص. وشاف اريان وليليان نايمين..
زين: مساء الخير.
ريتال: …….مردتش.
زين: عارف انها صاحيه.. وكمان هو زعلان منها علشان بتغير عليه من حاجه مش هتحصل.. وكانت مستعده تاخروا على شغله علشان غيرانه وده مش صح.. وانها تشيل هدومه تخبيها ده كمان مش صح. لكن هو اول مره يعلى صوته عليها.. زين اتنهد وحط شنطة اللاب على الترابيزه. ودخل غير هدومه واخد شاور وخرج. والباب خبط وفتح وكانت البت مطلعه العشا. واخدوا وشكر البنت وقفل الباب. واخد الاكل وحطه على السرير وقرب منها. روتي. روتي
ريتال: مش راضيه ترد عليه …..
زين: شال الاكل وراح نام ورا ضهرها وحضنها من الخلف. على فكره انا عارف انك صاحيه. والمفروض انا الل زعلان وانتي الل تصالحيني مش انا الل اصالحك.. وسمع تنهيده ريتال وتأكد انها صاحيه..
زين: ريتال الل انتي عملتيه النهارده. ده غلط.
ريتال: دموعها اتجمعت في عينيها لانها افتكرت صوتوا العالي. وانها حاولت تقرب منه وهو رفضها.
.زين: حس من حركتها انها بتعيط اتنهد بزعل. وعدلها وشال ايد ريتال. وشاف دموعها. وقام قعد. ورفع ريتال وحط ضهرها على صدره. بتعيطي ليه دلوقتي.
ريتال: بدموع انت زعقتلي يا زين.
زين:دفن وشه في رقبتها. حبيبتي انا اسف انا فعلا زعلان من نفسي. ان صوتي على عليكي. بس يا ريتال انتي نرفزتني قوي ينفع اللي انت عملتيه ده. تشيلي كل القمصان البيضا وتخبيها في دولابك طيب ده ينفع.
ريتال: ببراءه. القميص الابيض يجنن عليك يا زين.
زين: ابتسم. يا بت انا حلو في اي حاجه
ريتال: هزت راسها بدموع.. انت فعلا حلو في اي حاجه ومكنتش عايزاك تلبس حاجه حلوه.
زين: اخص على كده انا اول مره اشوف واحده مش عايزه جوزها يلبس حلو.
ريتال: انا بغير عليك يا زين..

تم نسخ الرابط