رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
ماهي: وانا ما بقاش عندي غير ٣..طيب ما تيجي نقول لابو هشام ده.. احنا عارفين ان هو اللي بيوزع على الجامعات والحاجات دي.. من كلام هشام وهو سكران.. ما تيجي تقوله ويبعتلنا زي ماكان هشام بيعمل..
علا: لالالا.. انا خايفه.. انا اللي اعرفه ان ابو هشام ده. قتال قوتله. قلبه ميت..
ما هي: احنا في مصيبه يا علا..
علا: انا مش عارفه هنعمل ايه..!!؟
نور: بتسمع. وخوفها على محمد والعيله زاد اكتر وسرحت..
نرمين: نور.. نووور انتي يا بنتي..
نور: ها. اا.ايه.
نرمين: ايه. ايه بس.. انتي مش معايا خالص..
نور: احم. لا معاكي. بس افتكرت مشوار مهم..
نرمين: مالك يا نور.. وشك اصفر كده ليه.. وكمان معلقتيش على كل الل قولته..
نرمين: استني.. استني يوووه مشيت..وما قالتليش على المفاجاه التانيه.. بس بجد الفون ده حكايه …
نور: خرجت من الجامعه. ومش عارفه تعمل ايه. وجسمها كله فيه رجفه.. وكل السعاده اللي كانت جواها اختفت..
رينو: طول اليوم سرحانه. ومركزتش في اى كلمه فى الفصل. ورودي تعبت معاها. لكن رينو متكلمتش.ومقالتش ل رودي مالها.. ومن خنقتها. استأذنت وروحت من نص اليوم. ونامت لكن صاحيه ودموعها على خدها. لانها حاسه بالوحده من غير فهد ….
فهد: نايم على الكنبه. وفتح عينيه وكان نايم بهدومه من الفجر.. لانه لف بالعربيه كتير.. ورجع الفجر. وصاحي عنده صداع.. وحاول يقوم ولكن كان كسلان..وقام بصعوبه.وقلع هدومه وهو ماشي. لحد ما دخل الحمام. واخد شاور علشان يفوق. وهو تحت الدش. فكر كتير في رينو. سرح في شقاوتها. وجمالها. وكل حركاتها. وشاف ضحكتها مع مالك ويوسف. وهزارها مع الكل.. وكمان لما قالت انها عايزه ترقص.. غمض عينيه لانه راسه هتنفجر من الصداع.. خلاص ما بقاش قادر يفكر اكتر من كده.. خلص الشاور. ولبس وخرج من الحمام.. وجاب برشامه مسكن واخدها ودخل يعمل قهوه. ورجع يفكر تاني.. ومن غيظه كسر الاطباق والحاجه اللي كانت موجوده قدامه. وبينهج ومتغاظ وحط يده على راسه.. وقال باااس كفايه مش عايز افكر فيها تاني
نور: محتاره وهي مش عارفه تروح فين. وجت توقف تاكسي. خافت تركب تاكسي تاني من يوم الحادثه.. وحست انها هيغمى عليها.. وطلعت فونها واتصلت على محمد.. الل رد عليها.. ايوه يا محمد تعال خدني من الجامعه بسرعه يا محمد.. ومحمد مقفلش وساب الخط مفتوح معاها.. ونزل بسرعه مرعوب ويسالها مالك.. تقوله لما اشوفك.. وقالها تهدي خالص.. وهو راكب العربيه اهو وفي الطريق..
وطول الطريق.. محمد قلقان. لان نور بتنهج كانها بتجري.. وساق بسرعه البرق. واخيرا وصل عندها وشاف. نور. سانده على عربيه مركونه. ومش قادره تقف.. ونزل جرى عليها. نور ماكنتش قادره تمشي.. ومحمد شالها. بين ايديه وركبها في العربيه.. واخدها على شقته.. ووصل تحت العماره وشالها وطلعها شقته فوق.. وفتح الباب بصعوبه ودخل ونزلها على كنبه الليفنج … ودخل بسرعه على المطبخ. وجبلها عصير.
وحاول يهديها. وشربها وكان قاعد جمبها. وماسبهاش غير لما شربت كل العصير.. وبعدها مسحلها بقها بالمنديل.. ومسد على حجابها.. اهدي خالص فيه ايه يا نور.. انتي كنتي فرحانه. وكويسه. انا سايبك من ساعه بس في الجامعه.. ايه اللي حصل..!؟
نور: مسكت ايد محمد.. محمد..
محمد: سامعك يا حبيبتي. بس اهدي..
نور: حطت راسها على صدر محمد..
ومحمد: قلق على نور اكتر.. نور حبيبتي.. قولي فيكي ايه.. حصل ايه.. وايه اللى مخوفك ومضايقك كده.. قولي يا حبيبتي.. انا جمبك.. وفي ضهرك ديما …
نور: هشام
محمد: جسمه اتشنج. لانه افتكر كده ان هشام قدر يجيلها على الجامعه.. واستغرب. بس ازاى قدر يتحرك.
محمد: الكلب …
نور: لا لا. اسمعني. هشام ابوه عرف يوصله..
محمد: وايه يعني. ما انا عارف ان ابوه هيلاقيه.. احنا مكناش خاطفينه. علشان ابوه ميلقهوش.. بس يا ريت يكون اتربي..
نور: محمد.انا خايفه. خايفه قوي..
محمد: خايفه من هشام وابوه !؟ ولا يقدروا يعملوا حاجه..
نور: اسمعني.. انا هحكيلك كل حاجه..
محمد: سامعك يا نور. سامعك يا حبيبتي.. اهدي كده. وقولي كل حاجه انت عايزه تقوليها..
نور: راسها على صدر محمد ورفعت راسها واتعدلت وقعدت قدام محمد.. وبدات تحكيله.. وحكيتله كل حاجه. بخوف وقلق وعيطت.وخايفه على محمد واهلها … محمد انا خايفه عليك.. وعلى اخواتي وبابي … بابي يا محمد.. لو حصله حاجه هاموت فيها. وانت واخواتي. انا هاموت يا محمد.. انا عمري ما خوفت كده..
محمد: هو ده اللي قلقك ومخوفك كده..
نور: بدهشه وهو كل اللي انا قلته ده. مايخوفش.. ان. ابوه شكله كده تاجر مخدرات كبير.. وكمان حلف انه هينتقم. ويقتل اي حد يقرب من ابنه