رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
مراد: اكتر من كده.. ما انتي بتموتي فيا يا قلبي.. وبعدها مسك ايديها.. فريحه انتى بجد وحشتيني.
فريحه: اتكسفت.احم. وبعدها شمت ريحة الأكل..مراد..
مراد: عيونه
فريحه: انا جعانه..
مراد: طفسه يا روحي..
ومراد: طلع السندوتشات لفريحه واكلها وسط الجامعه.. وفريحه اتكسفت.. وكمان اكتشفت انها كانت جعانه قوي فعلا.. وان الاكل النهارده مميز وطعمه مختلف..وفريحه كانت مبسوطه اوى إن اخيرا مرادها جمبها ومعاها..
مراد: بالهنا يا قلبي.. انتى شفطي السندوتشات كلها …
فريحه: الله بقى يامراد. كنت جعانه اوى. والمخلل كان حلو. عايزه احبس بكوباية شاى
مراد: تحبسى. ومستغربه انى جايبلك كلب. حاضر يستى هجبلك واحد شاى على ميا بيضا يمعلم
فريحه: حبيبي تسلملى ياوحش..
مراد طلب ل فريحه شاى. وهو طلب لنفسه قهوه. وبعد ماشربو..مراد حاسب..وقام
فريحه: هنروح على فين …
مراد: قومي. وانتى ساكته..
فريحه: قامت ومراد مسك ايديها. وطلع من جيبه علبه قطيفه.. وكان فيها سلسله جميله وقدمهالها هديه.. وفريحه فرحت جدا واتنططت زى الأطفال مراد: ضربها على رأسها اعقلى بقى. بدل ما ارنك علقه تفوقك. بتتنططى في الشارع..
مراد: ولسه يقلبى. انا هخدك اول مشوار مهم. هشتريلك فستان علشان حفلة بكره..
فريحه: شهقت …موووراااد. انت بتتكلم بجد. بجد.
مراد: انتى هتتحولى ولا ايه يا فريحه.. يلا هاتى ايدك. ومراد حط ايد فريحه في دراعه. وشال البوكس. وحطه في العربيه. وفتح الباب لفريحته. الل شاف الفرحه في عينيها. ووشها نور من تانى..
واخيرا. شاف فستان اوف وايت. ورقيق. وقالها قيسى ده. عجبني. وفريحه قاست الفستان. وكان جميل عليها. وعجبه جدا على فريحه. واخيرا مراد اشتراه. وبعد كدا جابلها كل مستلزمات الفستان. حجاب. وشطنه. وجزمه. واكسسوارات. وكانت فريحه بتختار بسعاده وتاخد رأيه. وهو يوافقها. هو خلاص اختار اهم حاجه ل فريحه فستانها الل حبه عليها. اما الاكسسوارات دى هو سابها تختار. علشان يحسسها انها ليها رأيى وكيان. وبعد ماخلصو اخيراا. ركبو العربيه..
مراد: وهو اى فستان. ده فستان فريحتى. وبص ف الساعه. تمام يلا على المشوار التانى..
فريحه مشوار ايه.
مراد: مشوار اهم من كل حاجه. وساق العربيه.
واخيرا مراد وصل الفيلا عندهم..ونزل واخد فريحه ودخل على الفيلا … وكان آدم. ومريم وزين.ورينو. كلهم بيتغدوا..ولما مراد دخل الفيلا هو وفريحه مع بعض.. وآدم ومريم شافوهم فرحو جدا وابتسموا… لان الحمد لله وش فريحه يبشر بالخير … وانهم جايين مع بعض كده انهم اتصالحه..
كلهم: مساء النور …
فريحه: مساء الخير….
كلهم: مساء النور …
مريم: اهلا يافريحه. تعالى يا حبيبتي اقعدي اتغدى
فريحه: لا شكرا ياخالتو..انا اكلت في الجامعه..
مراد: اه اكلت وحبست ب شاي وضحكوا …
آدم: خلص اكل وقام.. عن اذنكم.. ومريم قامت وكلهم اكلو …
زين: بابا. انا هعدى. على عمى أشرف.. وهطلع على الجيم …
آدم: ابتسم.. ماشى. بس متتأخرش.
زين: هتعوزى حاجه ياست الكل..
مريم: سلامتك. يازينى. ربنا يحفظك..
ورينو استأذنت وطلعت تذاكر..
آدم: قاعد في الليفنج. ومريم قاعده جمبه.. وجه مراد وفريحه.. قعدو معاهم …
مراد: بدا يتكلم. احم.. بابا انا كنت عايز اتكلم معاك..
آدم: اتفضل يا مراد سامعك …
مراد: انا عايز اعتذر لحضرتك. على اللي انا عملته.. لكن صدقني انا ما كانش قصدي اني ادايقك.. انت عارفاني بحب ازاولك وبس …
آدم: ما فيش حاجه يا مراد. ومش عيب الواحد يعترف بغلطه.. وانا كمان بعترف انى عملت مشكله عن طريق الخطأ.. لكن الموضوع طلع من ايدي وخرج عن السيطره …
فريحه: انت معملتش حاجه يا عمو.. حضرتك. ادتلنا درس مهم. وهو انى اثق في حب عمرى. وكمان مراد. فكر أنه بعد كدا يسمعنى. ويشوف وجهة نظرى ويستوعبها. وانا متسرعش. واسمع وجهة نظر مراد. وبعدها نحكم الأمور. بعلقنا..
انا بجد بشكرك. لانى اتعلمت درس مهم. وكمان أكتشفت أن الفراق وحش اوي.. احنا اسفين بجد